tiistai 27. tammikuuta 2009

Pätkä ja työ, työ ja pätkä

Olen vastavalmistunut, akateeminen pätkätyöläinen. Koska maailman talous näyttää kehnolta ja itsekin on opintovelkainen, täytyy yrittää pysyä askel edellä, suunnitella tulevaa, jotta tulevaisuudessakin olisi lisää pätkiä tiedossa. Nyt olisi siis taas se aika käsillä, kun pitäisi miettiä elämää puolen vuoden päähän ja arpoa, minne lähettää hakemuksia. Siksipäs lähestyn sinuakin, sinä satunnainen työnantaja siellä jossakin. Olen vuokralainen, joten voin muuttaa melkein minne tahansa (mutta en Keravalle ja Ivaloon), olenhan jo opiskelujen vuoksi muuttanut aikoinani kotipaikkakunnaltani, joten en voi enää sanoa olevani oikein mistään kotoisin. 

Minulla on ollut pitkään vauvakuume, ja olen sairastuttanut tautiin myös mieheni. Koska vauvaa ei ole vielä tulossa, voimme ajatella olevamme lapsettomia. Pian olemme menossa poliklinikalle kysymään, miten meidän vauva oikein tehdään. Tämän vuoksi minulle tulee ehkä poissaoloja tästä nykyisestäkin pätkästä. En ole kertonut pomolle, enkä aio kertoakaan, paitsi ehkä jos on joskus pakko, niin kerron jotain niin hämärää naistentautien poliklinikasta, että se ei uskalla kysyä enempää. Jos tämä projekti ei tämän kevään aikana etene tästä nykyisestä odotellaan-tilasta, tiedossa olisi mahdollisesti lisää poissaoloja ensi syksynä. Kukaan ei voi tietää, kauan kestää, ennen kuin syntyy tulosta. Se, että kirjaimellisesti syntyisi tulosta, mikä siis on suurin tavoitteeni elämässä, tarkottaisi myös, että jäisin pois töistä ja minulle pitäisi etsiä sijainen. En todellakaan kuvittele olevani korvaamaton, mutta onhan se aina lisää duunia rekrytoijille, kun joku tyyppi tulee hengailemaan vähäksi aikaa, ja kohta se lähteekin jo pois. Ärsyttäisi minuakin, tekisi varmaan mieli syrjiä nuoria naisia järjestelmällisesti. Minä en kuitenkaan kuulu niihin, jotka saavat lapsia heti kun päättävät niitä hankkia, mutta toki olen ikäni ja perhesuhteideni puolesta siinä joukossa, joita on syytä epäillä välittömästi, ehkä vähän vihjailevasta kysellä, että mitkä tulevaisuudensuunnitelmat minulla on. Ja onhan minulla suunnitelmia, mitä niitä kieltämään. Ensimmäisenä lapsettomuushoidot. Ollaan siis kerrankin suoria, kaveri, tässä heti rekryprosessin alussa - jos voisin päättää, olisin nytkin äitiyslomalla ja tekisin töitä sitten myöhemmin. Kyllä minulla siihen aikaa on monta kymmentä vuotta. Äitiyden onnea odotellessa on kuitenkin tehtävä töitä, ja mukavaahan tämä on ollut. Niin, ja joko sanoin, että huono talous huolettaa? 

Mutta hei, tässä nyt kuitenkin ois tämä hakemus. CV on liitteenä. Olis tosi kiva, jos pääsisin teille töihin. Ei ne lapsettomuushoidotkaan katsos ilmaisia ole.
Anyone? 

Ei kommentteja: